Opgelost: CallPro eigenschappen schermen openen ineens heel traag

Johan

Begin deze week merkte ik op mijn computer dat CallPro bij het openen van eigenschappen schermen in de Resource Explorer ineens traag reageerde. Er kwam in de titelbalk zelfs “(not responding)” te staan. Na wat onderzoek leek het erop dat het elke keer ongeveer 30 seconden was. Eerst allerlei mogelijke oorzaken onderzocht: de database, processen op de computer, een reboot gedaan, allemaal zonder resultaat.

Een collega had geen last! Wat is er dan anders. Recent hebben we intern veel gewijzigd in ons netwerk, overgestapt naar Azure AD, oude Domain controller weg, nieuwe fileserver, Windows 10 CU geinstalleerd, maar andere collega’s hadden daar ook mee te maken, wat was er op mijn computer anders? Heel veel uitgesloten en bekeken maar we kwamen niet in de richting van een oorzaak, of oplossing.

Toen gisteren een collega bij een oude backup van bestanden moest die nog op de oude fileserver stonden werd deze machine weer aangezet. Nadat die fileserver weer gestart was reageerde CallPro op mijn computer ineens weer lekker snel. Dat moest wel duiden op netwerk verwijzigen die ergens op mijn computer naar de oude fileserver stonden, maar wat? Ik draai CallPro toch lokaal.

Nog meer uitzoeken, regedit gestart en op zoek naar het uncpad van de oude fileserver. Uiteindelijk kwam ik terecht bij een aantal OCX controls die gebruikt worden in CallPro. Kennelijk was de installatie destijds via een UNC pad gestart en niet via een drive-mapping en was in het windops register bij die OCX controls in een sub-key “HELPDIR” het UNC pad naar de lokatie van de installatiebestanden terecht gekomen.

Alle HELPDIR regels leeggemaakt, en direct werkte CallPro weer lekker snel, ook zonder dat de oude fileserver aanstond. Uiteraard bij mijn collega gecontroleerd en daar stond inderdaad een nog wel werkend/beschikbaar pad.

Oftewel: Let op bij netwerk migraties waarbij servers uit de lucht worden genomen, of een nieuwe naam krijgen dat reeds geinstalleerde software ineens anders kan reageren terwijl er daarvoor in eerste instantie geen reden voor is aan te wijzen. Mij heeft dit maar weer eens aangetoond dat je altijd verder moet kijken als je eigen software.

More great articles

Zelf eenvoudig de antwoordservice aanpassen

De CallPro Antwoordservice maakt het eenvoudig om van de aangenomen gesprekken een belresultaat vast te leggen. Standaard wordt onderscheid gemaakt…

Read Story

Witte schermen probleem in het belscript

Een Application hang (witte schermen probleem) in de scriptmodule kan optreden in Windows 7 / Windows Server 2008 omgevingen wanneer…

Read Story

Agenda synchronisatie met Exchange Server 2010

Met CallPro CalendarSync voor Exchange Server wordt de CallPro agenda gesynchroniseerd met een Exchange agenda. Hiervoor moet in CallPro bij…

Read Story
Arrow-up