Gesegmenteerde campagnes (regio bellen)

Johan

Segmentatie op basis van regio of accountmanager.

Bij veel campagnes worden de leads verdeeld in regio’s, of direct aan accountmanagers toegekend. Deze verdeling is in CallPro eenvoudig toe te passen voor het splitsen van een groot lead bestand in losse campagnes met behulp van filters. Het is dus niet nodig om losse bellijsten te maken maar de splitsing wordt gerealiseerd met een dynamisch filter.

Waarom segmenteren?

Er zijn verschillende redenen om dit te doen. Door het bestand in meerdere losse campagnes te verdelen kan bij ziekte of uitval van een accountmanager dit specifieke deel van het bestand makkelijk worden stopgezet.

Ook kan door de inzet van meerdere campagnes de bezetting worden aangepast zodat op kleine regio’s minder Agenten worden ingedeeld zodat de snelheid van verwerken beter is te verdelen.

kan het ook zijn dat bepaalde regio’s specifieke eisen stellen, bijvoorbeeld aan taalgebruik, dialect of product kennis, waardoor alleen bepaalde Agents hier op kunnen worden ingedeeld.

Hoe richten we dit in?

Meestal zijn regio’s ingedeeld op basis van postcodes of zijn de leads van te voren aan een accountmanager gekoppeld. In het laatste geval wordt het veld met de accountmanager toekenning direct toegepast in het filter.

Bij een verdeling over postcodes kunnen postcode prefixen direct worden gebruikt in de filters, of er wordt eerst met deze prefixen een accountmanager veld gevuld met de juiste codes.

We beginnen met een standaard campagne met 1 grote bellijst met alle leads en 3 accountmanagers. Voor dit voorbeeld heeft de bellijst een veld “SEGMENTATIE” dat is gevuld met de naam van de accountmanager. We kunnen elk willekeurig veld gebruiken dat is gevuld met segmentatie waarden.

Standaard campagne zonder segmentatie

Om deze standaard indeling aan te passen naar een regio/accountmanager verdeling maken we eerst per accountmanager een campagne aan.

Segmentatie op accountmanager

Vervolgens zetten we in elke regio campagne de bellijst (hier VL-100K-adressen). Op deze bellijst wordt een filter ingesteld op het SEGMENTATIE veld met de betreffende accountmanager naam.

Segmentatie filter op accountmanager

We herhalen deze actie en plaatsen in de overige campagnes ook de bellijst en stellen het filter in op de betreffende accountmanager naam (segmentatie waarde). Tot slot worden de Agents in de campagnes gekoppeld door deze uit de originele campagne te kopiëren naar de nieuwe campagnes. Zoals eerder genoemd kan hier ook rekening worden gehouden dat niet elke agent op elke campagne kan worden ingezet.

Gesegmenteerde campagne op accountmanager

Ook tijdens het bellen kan gebruik worden gemaakt van de campagne segmentatie door alle campagnes op alle campagnes “actief” te maken, of selectief bepaalde campagnes aan te zetten zodat de volle aandacht naar een kleinere set campagnes — en dus leads — uit gaat.

Segmentatie filters kunnen ook worden gebaseerd op meerdere scriptvelden. Naast regio is ook klant omzetwaarde een veelgebruikte segmentatie indeling. Op welke velden zou u graag uw campagnes segmenteren, stuur een email naar j.bennink(at)calway.nl.

More great articles

CallPro ook geschikt voor grote callcenters

Calway richt zich met de nieuwe CallPro Enterprise versie op callcenters vanaf 75 seats. In deze versie zijn enkele essentiele…

Read Story

Kamer en kabinet eens over verplicht ‘bel-me-niet-register’

DEN HAAG - Staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) en de Tweede Kamer zijn het donderdag eens geworden over het aanpakken…

Read Story

ICT dienstverleners moeten in tijden van crisis creatiever worden

Koud bellen werkt ook in ICTKoude acquisitie. Dat is gewoon een onbekende prospect bellen en proberen 'een voet tussen de…

Read Story
Arrow-up