Telemarketeers negeren Bel-Me-Niet register

In de media is veel aandacht over het negeren van het Bel-Me-Niet register. Op nu.nl en tweakers.net werd gisteren melding gemaakt dat bedrijven het register nog steeds niet serieus nemen.

CallPro biedt een bel-me-niet module waarbij de IVR afhandeling is geintegreerd in de callflow. Uiteraard blijft het ook dan van belang dat de agent actief en correct melding maakt van bel-me-niet en recht van verzet.

Voor de overgang naar de IVR is een duidelijke introductietekst nodig waarvan door Patrick Jordens in zijn presentatie voor de DDMA op 8 November 2011 een door de OPTA goedgekeurd voorbeeld is gegeven.

“Mijnheer Jordens, ik wil u hartelijk danken voor uw tijd. Ik wil u nog even wijzen op uw rechten in Telemarketing. Als u nog even aan de lijn blijft wordt u door middel van een bandje het recht van verzet en het BMNR aangeboden. Prettige dag.”

De OPTA concludeert dat deze tekst voldoet aan het gestelde in artikel 11.7, twaalfde lid, Tw. Wij raden klanten aan om deze introductietekst over te nemen.

Bij twijfel over de invulling en toepassing van bel-me-niet en recht van verzet binnen uw bedrijf raden wij aan om contact op te nemen met de DMCC. Zij bieden een compliance monitor die uw proces doorlicht.

scan deze qr-code met je telefoon

 

Nog steeds wordt bel-me-niet en recht-van-verzet niet door iedereen aangeboden

Op 12 januari was ik (Ron) onderweg naar een klant toen mijn mobiel ging. Nummer onbekend. Ik neem op en word vriendelijk begroet “Hallo met Marieke van het Dagblad van het Noorden, komt het gelegen dat ik u bel?”. Ik ben toch nog wel even onderweg dus ik antwoord “Ja hoor”. Marieke vervolgt “Ja, mooi, ik mag u een mooie aanbieding doen, twee weken het DvhN als u daarna een abonnement neemt voor tenminste 13 weken. Wat vindt u daarvan?”

 

“Nee, dank u, ik kom niet aan de krant toe” antwoord ik. Marieke houdt vol “Een weekend editie dan?”. Nee hoor, die hoef ik ook niet. Ze heeft begrepen dat hier niets te verkopen is en beëindigt het gesprek met “Oké, dan laten we het hierbij, een prettige reis verder.” en de verbinding wordt verbroken.

 

He, waarom kreeg ik geen bel-me-niet en recht-van-verzet introductie en werd ik niet naar een IVR doorgezet! Ik ben nog niet zo lang geleden verhuisd en heb toen enige tijd gratis de krant ontvangen. Als dit als klant relatie geldt dan zou ik gebruik van mijn recht-van-verzet moeten kunnen maken. En het bel-me-niet zou in ieder geval moeten worden aangeboden.

 

Kennelijk zijn er nog steeds bedrijven/call centers die niet weten wat hun verplichtingen zijn ten aanzien van bel-me-niet en recht-van-verzet.

scan deze qr-code met je telefoon

 

OPTA ‘goedgekeurde’ introductietekst bel-me-niet

De OPTA is de laatste tijd actief met het uitrijken van boetes en waarschuwingen. Ook ten aanzien van de introductie tekst voor de overgang naar de IVR heeft de OPTA haar interpretatie gegeven. Tijdens de DDMA branche-update BMNR en Recht van Verzet van begin Juli gaf Patrick Jordens, bestuurslid DDMA, aan wat volgens de interpretatie van de OPTA een introductietekst is die voldoet.

 

“Mijnheer Jordens, ik wil u hartelijk danken voor uw tijd. Ik wil u nog even wijzen op uw rechten in Telemarketing. Als u nog even aan de lijn blijft wordt u door middel van een bandje het recht van verzet en het BMNR aangeboden. Prettige dag.”

 

Bron: DDMA

scan deze qr-code met je telefoon

 

Jul
25

Bel-me-niet belperiode instellen in CallPro

In deze nieuwe youtube video laten we zien hoe je de belperiode van maximaal 4 weken die geldt voor door het bel-me-niet register ontdubbelde adressen kunt instellen op een bellijst.

scan deze qr-code met je telefoon

 

Jun
17

Nieuwe youtube video bel-me-niet functionaliteit

In deze video wordt uitgelegd hoe je met CallPro voor campagnes (bellijsten) die gebruik maken van bel-me-niet na 4 weken bellen de overgebleven belbare belopdrachten kunt verlengen door een hercontrole uit te voeren. Klik op deze link om direct naar de video te gaan:

scan deze qr-code met je telefoon

 

Jun
09

CallPro ondersteunt aangescherpte interpretatie OPTA ten aanzien van BMNR

De bel-me-niet functionaliteit van CallPro ondersteunt de aangescherpte interpretatie van de OPTA ten aanzien van het aanbieden van BMNR zoals door DDMA bestuurslid Patrick Jordens is toegelicht in een recente blog post Uitspraak OPTA over opname in BMNR.

 

De flexibele scripting van CallPro maakt het mogelijk om de verwerking van BMNR registraties direct in het belscript te realiseren. De registratie vindt plaats in dezelfde dataflow als die door de bel-me-niet module (het IVR-systeem) worden gebruikt.

 

Hiermee zijn de punten 1 en 3 die door Patrick Jordens in de blog post worden genoemd voorzien. Punt 2 wordt ingevuld met agent training en instructie.

scan deze qr-code met je telefoon

 

Jun
08

Tarieven van Bel-me-niet register worden verlaagd

De huidige tarieven gelden al vanaf 1 oktober 2009 toen het register zijn intrede deed. Minister Maxime Verhagen heeft nu aangekondigd dat de tarieven met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2011 met 45% worden verlaagd. Voor goede doelen zal bovendien nog een extra korting van zo'n 16% worden toegepast. De minister hoopt hiermee een veel aangevoerde drempel voor het gebruik van het register, de hoge kosten die adverteerders en call centers moeten maken voor het verplichte gebruik van het register, weg te nemen.
scan deze qr-code met je telefoon

 

Apr
04

CallPro Bel-me-niet module voor Asterisk

Met de nieuwe Bel-me-niet module voor CallPro en Asterisk biedt Calway een eenvoudige oplossing voor de afhandeling van Recht-van-verzet en Bel-me-niet registraties. Met een IVR die op de Asterisk wordt ingericht worden de registraties automatisch vastgelegd en gerapporteerd. De IVR dialoog volgt het voorstel van de WGCC en de DDMA.

Voor een vast bedrag van € 12,- per belplek per maand kunt u alle registraties via Asterisk laten afhandelen.

 

Meer informatie: Bel-me-niet module

scan deze qr-code met je telefoon

 

Universele Bel-me-niet module voor CallPro

De nieuwe Bel-me-niet module is icm CallPro ook leverbaar als IVR box oplossing. Naast onze software module leveren wij dan ook een IVR box op basis van ISDN-30 (of VoIP). Zo kunt u met behoud van uw huidige telefooncentrale gebruik maken van onze geintegreerde oplossing voor het Recht-van-verzet en Bel-me-niet registratie.

Voor een vast bedrag van € 12,- per belplek per maand kunt u alle registraties via onze IVR box laten afhandelen. Met onze oplossing voor 1 x ISDN-30 kunt u tot 30 simultane gesprekken verwerken. De 1xISDN-30 IVR box wordt geleverd voor € 4.500,-  excl. BTW, de VoIP versie leveren wij voor € 3.800,- excl. BTW. Alle systemen worden door ons geleverd inclusief onsite plaatsing en configuratie.

scan deze qr-code met je telefoon

 

Oct
09

Nieuwe CallPro Bel-me-niet module voor 1 oktober beschikbaar

Er wordt hard gewerkt aan een nieuwe CallPro module voor het bel-me-niet register. Met deze module icm onze Asterisk telefooncentrale worden gesprekken eenvoudig naar een IVR doorgezet voor afhandeling van de Bel-me-niet registratie. Niet alleen zijn uw agents hierdoor snel beschikbaar voor een volgende gesprek, alle volledig doorlopen registraties worden in een database vastgelegd. Per project (bellijst) krijgt u vervolgens dagelijks/wekelijks een email met de registraties die bij het Bel-me-niet register moeten worden aangemeld.

Binnenkort wordt hier nog een automatisch FTP aanlevering aan toegevoegd zodat u nog minder werk heeft van de Bel-me-niet registraties. Ook wordt op dit moment onderzocht hoe de schoningsacties die u met een servicelicentie van het Bel-me-niet register kunt uitvoeren binnen deze Bel-me-niet module aan CallPro kunnen worden toegevoegd.

Om van deze module gebruik te kunnen maken dient u te beschikken over onze Asterisk telefooncentrale. Heeft u die nog niet dan is dit het moment om over te schakelen op deze complete telefooncentrale voor het callcenter. Is overschakelen voor u geen optie, dan bieden wij een IVR hardware box aan op basis van ISDN-30 die u aan uw bestaande telefooncentrale kunt koppelen.

Neem contact op met Johan Bennink voor meer informatie en de mogelijkheden voor uw specifieke situatie.

 

Meer informatie: Bel-me-niet module

scan deze qr-code met je telefoon

 

Sep
09

Kamer en kabinet eens over verplicht 'bel-me-niet-register'

DEN HAAG - Staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) en de Tweede Kamer zijn het donderdag eens geworden over het aanpakken van de telefoonterreur. 

Er komt niet alleen een wettelijk verplicht bel-me-niet-register dat mensen moet vrijwaren van ongewenste telefonische verkooppraatjes, maar ook een maximumtarief voor 0900-informatienummers die de consument nodig heeft, bijvoorbeeld om een helpdesk te raadplegen.

Er bestaat al een bel-me-niet-register, dat is opgezet door het bedrijfsleven, maar dat werkt in praktijk niet goed doordat niet alle ondernemingen zich houden aan de fatsoensregels. Een wettelijke verplichting moet nu ook de slechtwillende bedrijven buiten spel zetten.

Nummerherkenning

CDA-Tweede Kamerlid Jos Hessels wil een stap verder gaan. Hij kondigde een voorstel aan om de bedrijven te dwingen tot nummerherkenning, zodat de consument weet over welk bedrijf hij kan klagen bij een meldpunt.

Bron: © ANP

scan deze qr-code met je telefoon

 

Dec
13